8/4/12

memaafkan dengan ikhlas

 
Assalamualaikum!!
Alhamdulila..
hah!hari ini saya nak citer sikit pasal maaf memaaf ni...(ini post yang kedua pasal maaf meaaf nih)
tajuk ini saya dapat dari perbualan saya bersama sahabat-sahabat group majlis ilmu..
terima kasih kepada ika dan sahabat2 lain yang membantu....

sebagai manusia biasa,kita tak akan mampu lari dari melakukan kesilapan kann..:)
termasuk lerr saya ini..ana hanya manusia yang lemah..selalu buat kesilapan..
jadi,apabila kita melakukan kesilapan,kita mesti / harus lah meminta maaf...
kerana setakat yang saya tahu,kalau kita tak bertegur sapa dalam masa 3 hari
itu bererti kaki kanan kita di syurga,kaki kiri kita di neraka...(kalau salah minta betul kan ye..mohon tegur)

sebagai manusia biasa..
perkara paling susah manusia nk lakukan adelah memaafkan... 
org yg dh wat salah selalu berharap "aku dh minta maaf ko xnk maafkn sudah itu hal ko ngn Allah" 
tp TANPA dia sedar kesalahan yg dia lakukan itu
belum tentu mampu dibalas dengan ucapan maaf...
sbb itu bg yg meminta maaf perlulah beri masa org untuk memaafkan anda...
mungkin sehari, mungkin setahun munkin selama-lamanya...
dan yg nk memaafkan perlulah setiap kali terbyg kesalahan org yg menyakiti hati..
berdoalah agar Allah lembutkn hati kita untuk memaafkan org lain...
sbb itulah minta maaf itu hanya babitkan maruah sendiri
tapi memaafkan itu membabitkan ketinggian kesabaran dalam memaafkan org...

sebagai peringatan kepada diri ana dan para pembaca:
 *
      perasaan amarah...dendam..bukan lah satu penyelesaian terbaik dalam suatu masalah..:)
                                                                                                                                           #

*    dan penyelesaian masalah yang terbaik adalah kembali kepada Islam..                             #

*     Allah Maha Pengampun ,mengapa tidak kita sebagai hamba nya menjadi seorang pemaaf??
        sedang kan Rasulullah SAW boleh mengampunkan umat nye yang dah banyak SANGAT2
        buat salah terhadap nya...mengapa kita tidak???                                                              #


saya merasa saya seorang yang sangat-sangat zalim...berkata seperti manusia tidak ada agama..
padahal saya ada Allah...saya ada agama...hanya kerana nafsu amarah saya yang tidak dapat dikawal
telah pun menyakiti hati sahabat saya Arif Farhan..
sungguh kejam kan saya...mengeluarkan kata-kata "tiada langsung rasa maaf di hati saya untuk awak"

setiap perbuatan pasti ada akibat..terlajak perahu boleh diundur tapi terlajak kata buruk padahnya

ya sahabat Arif Farhan ..berilah sedikit ruang dan waktu untuk saya memaafkan perbuatan kamu...
saya tidak akan memaksa kamu untuk memahami saya..kerana..kamu tidak tahu sedikit pun apa kata hati saya,apa yang saya fikirkan...yang mengetahuinya hanya Allah yang Maha Mengetahui...
ya sahabat Arif Farhan..Ampunkan saya kerana menyakiti kamu...maafkan saya kerana kewujudan saya membuat hidup awak tidak tenteram bahkan Trauma...maafkan saya kerana membuat awak marah..
ya sahabat Arif Farhan..saya hanya manusia biasa yang memiliki rasa cinta..maafkan saya kerana memiliki rasa cinta itu...
ya sahabat Arif Farhan..demi kamu sahabat..saya sanggup melakukan apa sahaja asalkan kamu bahagia..
dan jika perbuatan bodohmu itu dilakukan atas niat yang kamu anjurkan..kamu akan dapat apa yang kamu inginkan...kamu akan dapat apa yang kamu inginkan dari saya..iaitu cinta yang hilang...
ya sahabat Arif Farhan..maafkan saya kerana tidak mampu membenci kamu...kerana saya bangga kerana memliki sahabat seperti kamu..

kepada ana dan para pembaca...
Usahlah kita mengungkit segala kesalahan seseorang setelah kita memaafkan nya..
dan berusahalah untuk memaafkan dengan penuh keikhlasan...
dan yang meminta maaf harus lah bersabar menanti kemaafan...
dan senyum lah meskipun kita telah dilukai
senyum lah meskipun kita disakiti
senyum lah walaupun ia sepahit hempedu..
kerana InsyaAllah senyuman itu mampu menjadi penawar luka kita
banyak2 lah beristigfar....
Astagfirullah...Astagfirullah...Astagfirullah...






















No comments: